
Kiinteistönvälitysalan digitalisoituessa kovaa vauhtia, ovat myös virtuaaliset 3D-asuntoesittelyt yleistyneet yhtä nopeasti asuntojen myynti-ilmoituksissa – eivätkä suotta. Kohteet, jotka hyödyntävät perinteisten valokuvien lisäksi 3D-virtuaaliesittelyjä tutkitusti myydään nopeammin ja myös paremmalla hinnalla.
Nopeuta myyntiaikaa
Syitä nopeampiin myyntiaikoihin ei tarvitse etsiä kaukaa. Valokuviin verrattuna realistinen 3D-kierros vastaa perinteistä yleisesittelyä, joka vain tapahtuu verkon välityksellä. Virtuaalikierroksen avulla potentiaalinen ostaja pääsee tutkimaan asunnon perusteellisesti jo ennen näyttöä omalta kotisohvalta käsin. Potentiaaliset ostajaehdokkaat, jotka ovat tutustuneet asuntoon jo 3D-asuntoesittelyn kautta, ovat todennäköisesti tosissaan liikkeellä ja aidosti kiinnostuneita asunnosta.

Virtuaalinen asuntoesittely säästää kaikkien aikaa
3D-esittelyt säästävät niin myyjän kuin ostajan aikaa. Asunnon myyjän näkökulmasta 3D-asuntoesittelyt verkossa säästävät ylimääräiseltä vaivannäöltä, kun esittelyihin saapuu vain asunnosta oikeasti kiinnostuneita ostajaehdokkaita. Näin turhiin viikonloppujen ja arki-iltojen yleisesittelyihin käytetty aika ja siivousvaiva jäävät myyjän harteilta pois. Ostajat, jotka ovat tutustuneet asuntoon jo verkossa, ovat ikään kuin jo käyneet ensimmäisessä esittelyssä, joten kun ostaja saapuu ensimmäisen kerran paikalle, voidaan keskittyä jo kaupan kannalta olennaisiin asioihin.
Usein ostajat, jotka ovat tutustuneet asuntoon jo kotisohvalta käsin, ovat valmiita tekemään ostotarjouksen jo heti ensimmäisellä näytöllä. Joissakin tapauksissa (esim. paluumuuttajat ja ulkomailla asuvat ostajat) voivat tehdä tarjouksen jo pelkän 3D-esittelyn perusteella.
Usein ostajat, jotka ovat tutustuneet asuntoon jo kotisohvalta käsin, ovat valmiita tekemään ostotarjouksen jo heti ensimmäisellä näytöllä.
Laajenna ostajamarkkinoita
Verkossa kaikkien saatavilla olevat 3D-asuntoesittelyt tekevät ostajamarkkinoista rajattomia. Kun mahdollinen ostaja pääsee tutustumaan kohteeseen missä ja milloin tahansa, voi tuleva ostaja löytyä vaikka kokonaan toisesta kaupungista tai vaikka ulkomailta. Tästä syystä varsinkin persoonallisten kotien ja poikkeuksellisten kohteiden kannattaa aina harkita myynti-ilmoituksen täydentämistä virtuaaliesittelyllä.
3D-esittelyn edut asunnon ostajalle ja myyjälle:
- Virtuaalikierros antaa asunnosta realistisen kuvan ja auttaa hahmottamaan tilaa huomattavasti valokuvia paremmin
- Asunnon etsijät pääsevät tutustumaan kohteeseen koska tahansa, missä tahansa ja niin monta kertaa kuin haluavat
- Potentiaalinen ostajakunta laajenee, kun asuntoesittelyyn voi osallistua etänä verkossa
- Yleiset asuntoesittelyt sekä toisen kierroksen esittelyt vähenevät, joka säästää myyjää ylimääräiseltä siivoukselta ja vaivannäöltä.
- Kohteen näkyvyys ja kiinnostavuus verkossa kasvavat 3D-esittelyn avulla